- In het vierde kwartaal van 2022 hebben Nederlandse startups en scale-ups in totaal voor 750 miljoen euro aan groeifinanciering opgehaald, volgens financieel adviseur Ebitwise.
- Hiermee ligt het totaalbedrag aan financiering voor groeibedrijven in het slotkwartaal van afgelopen jaar iets hoger dan in het derde kwartaal.
- Voor heel 2022 is duidelijk sprake van afkoeling van de markt voor groeifinanciering.
- Lees ook: 2022 was een recordjaar voor Europese klimaatstartups, die door de energiecrisis en nieuwe regelgeving liefst $17,5 miljard dollar ophaalden
Het jaar 2022 kenmerkte zich door stijgende rentes die financiering van groeibedrijven duurder maakt, terwijl de economische vooruitzichten verzwakten. Dat zorgde ervoor dat het voor jonge groeibedrijven lastiger werd om financiering op te halen. Maar er is wel enige hoop.
In het slotkwartaal van 2022 haalden Nederlandse startups en scale-ups in totaal 750 miljoen euro aan groeifinanciering op, volgens financieel advies Ebitwise. Di blijkt het het kwartaalrapport Dutch Venture Capital Quarterly.
In het derde kwartaal van 2022 haalden groeibedrijven bij elkaar 556 miljoen euro op, dus er is sprake van een stijging in het vierde kwartaal van bijna 200 miljoen euro.
In totaal komt Ebitwise hiermee op een bedrag van 3,6 miljard euro aan groeifinanciering van Nederlandse startups en scale-ups in 2022. Dit is wel duidelijk minder dan de 5,3 miljard euro die in 2021 werd opgehaald.
Investeerders kijken momenteel weer scherper naar het zakelijke fundament van startups, zo bleek onlangs uit een rondgang van Insider bij durfinvesteerders. Het streven naar winstgevendheid krijgt de voorrang boven omzetgroei. Verder wordt de nadruk gelegd op groeitrajecten voor startups met een langere tijdshorizon.
Durfinvesteerders vertelden Insider dat scherper wordt gekeken naar de kwaliteit van de omzet van startups en dat er meer nadruk wordt gelegd op burn rates (de schattingen over de tijdshorizon waarbinnen het kasgeld van een startup is opgesoupeerd en nieuw groeikapitaal nodig is), de kosten voor klantenwerving en de uitgaven voor marketing en het aantrekken van personeel.